Kerecsen interjú

2012.03.19. 17:42

„Kerecsen, kerecsen szállj szabadon, óvjon az ég hosszú utadon!” Van olyan, aki nem ismeri ezt a dalt? A felvidéki Kerecsen indulóját a felvidéki rockerek fejből  fújják. Varga Zsolttal, az együttes frontemberével/dalszövegírójával/gitárosával beszélgettünk a zenéről, dalszövegírásról és a gitárokról.

 

szappan1.jpgMikor kezdtél el zenélni, volt-e valaki a családodban, aki példaként szolgált?

 

6 éves lehettem, mikor kaptam egy klasszikus gitárt karácsonyra.  Beírattak a komáromi  zeneiskolába.  A nagynéném  férje, Zsákovics Laci, aki akkoriban a helyi zeneiskola gitár tanárja volt, úgy gondolta, hogy érdemes lenne megpróbálnom a gitározást. Persze nem nagyon szerettem oda járni, de azért csak befejeztem az első ciklust. Így kezdődött a dolog.

 

Az első zenekarodat mikor alapítottad?

 

Az első zenekart, amiben játszottam azt nem én alapítottam, ez egy akkor már működő zenekar volt, úgy hívták, hogy Destroyer. Ez később a Monitor nevezetű zenekar lett, ami Komáromban és országszerte is elég jó hírnévre tett szert. Klasszikus heavy metalt játszottunk, az Iron Maiden nyomdokain.

 

A Kerecsennel váltál igazán ismertté és már több éve ebben a bandában játszol. Ezt a zenekart már Te alapítottad. Hogyan jellemeznéd a stílusotokat és honnan jött a név ötlete?

 

Ez a név, hogy Kerecsen, nekem már tudat alatt rég megvolt. Azt tudni kell, hogy én abbahagytam kb.  nyolc évre a zenélést. Tehát miután befejeztük az utolsó zenekarral, ´92-´93 körül, én 2000-ig nem nagyon zenéltem sehol. Volt egy gitárom, ami szépen bent állt a sarokban, anélkül, hogy hozzá nyúltam volna. Viszont valahol tudtam azt, hogy fogok én még zenélni, másrészt meg azt is tudtam, hogy a zenekarom neve az lesz, hogy Kerecsen. Ez egy jó, kifejező név,  ami  utal egy-két dologra, anélkül, hogy szájbarágós lenne.

 

A szövegeitekben megfigyelhető egyfajta nemzeti, hagyományőrző vonal, ugyanakkor aktuálpolitikai utalások is vannak benne.

 

Igen, de nem csak erről szól a Kerecsen. Nem úgy szoktam szöveget írni, hogy jaj, most ez, vagy az kéne, hanem ami úgy jön magától. A dolog arról szól, hogy milyen az aktuális hangulata az embernek, amikor ír. Például vegyük a Mementó című számot. Ugye 2004-ben volt egy ominózus népszavazás, hogy legyen-e kettős állampolgárság vagy ne legyen. Tudjuk, hogy az hogy alakult, és ennek a dalnak a szövege másnapra készen volt. Őszinte felháborodásból született ez a szöveg.

 

Akkor nem tartod fontosnak valamifajta üzenet közvetítését a dalokon keresztül?

De, ez mindenképpen egyfajta üzenet, de nem egy olyanfajta üzenet, hogy valaki rendel tőlem egy üzenetet, hogy na, akkor most ezt vagy azt írd le… Az aktuális lelkiállapot számít. Vannak elszálló, tehát ilyen meditatív szövegeink, vannak ún. „nemzeti” szövegeink is és vannak társadalomkritikus számok is. Nem szeretem ezeket a címkéket, de másképp nem tudom megmagyarázni. Ami épp foglalkoztatja az embert, amitől éppen vidám,  szomorú, vagy dühös vagyok,  azokról a dolgokról írok.

 

A Kerecsen indulása nagyon jól sikerült. Mit gondolsz, minek volt köszönhető ez a remek fogadtatás?

 

Most anélkül, hogy fényezném magunkat, azt tudni kell, hogy az akkori felállás, az a trió, az azért elég ütős volt. Nem mintha a mostani nem volna az, sőt; csak az már nem trió, hanem kvartett. Trióban zenélni azért nem olyan egyszerű dolog, tehát ott mindenkinek oda kell tennie magát és mi oda is tettük magunkat. Voltunk jó pár tehetségkutatón, ahol nagyon sok esetben olyan ember ült a zsűriben, aki én felnézek, és zenei téren példaképemnek tartom, tehát tényleg olyan emberek, akik azért letettek valamit az asztalra. Ezeken a tehetségkutatókon pedig szinte kivétel nélkül nyertünk.

 

Az elmúlt pár évben viszont a teljes zenekar kicserélődött körülötted. Mi történt, mi volt

az oka ezeknek a változásoknak?

 

Az az igazság, hogy nem éreztem a többiekben azt a lendületet, meg azt a tenni akarást, amit úgy szerettem volna, hogy legyen a zenekarban. Félgőzzel pedig nem nagyon lehet koncertezni, mert van egy csomó jó zenekar, akik szintén hajtanak. Ha az ember ezt csinálja, akkor zenélni kell. Olyan helyeken is, ahol kevésbé rentábilis, anyagilag is akár. Tehát menni kell, és én ezt nem éreztem a többiekben. Nem arról van szó, hogy ki lettek rugdosva a többiek. Ők ugyanúgy érezték szerintem, hogy nem ez az ő zenekaruk. Ezúton is sok sikert szeretnék nekik kívánni, mindenféle felhang nélkül.

 

Ha egy dolgot kellene kiemelned a Kerecsen zenéjéből, mi lenne az? Mitől más ez a zenekar, mint az összes többi?

 

Úgy gondolom a Kerecsen egyfajta rá jellemző zenét játszik, nem igazán követi az aktuális trendeket. Ez nem jelenti azt, hogy nem merítünk a ránk hatással levő zenekarok zenéiből, ugyanis aki zenél az kivétel nélkül valaki más hatására kezdett zenélni. Innentől kezdve minden zenében fellelhetőek bizonyos zenei hatások. Szóval a kérdésre visszatérve természetes, hogy különbözünk más zenekaroktól, hisz nem az a cél hogy egymást koppintgassuk.

 

 

 

Készültök valamilyen turnéra a közeljövőben? Mikor láthatunk titeket itt Komáromban?

 

A terv a következő. Most, mivelhogy új dobosunk van, gőzerővel próbáljuk a repertoárt, s már nagyjából a végére is érünk lassan, tehát 90%-ban tudjuk a számokat. Áprilisra tippelem, hogy olyan állapotban lesz a zenekar, hogy simán tudunk majd koncertezni és minőségi produkciót tudunk nyújtani. A dátumokat a honlapon és a facebookon tesszük majd közre.

 

Várhatóak új felvételek?

 

Az új felvételekkel az a helyzet, hogy az előző felállással feljátszottunk néhány számot, eléggé mostoha körülmények között. Mutatóban van belőle három fönt a honlapon. Ezeket mindenképpen szeretnénk majd újra feljátszani, normális, tehát nem házi körülmények között. A talonban vannak új dalok is, tehát ezek is készülnek. Ezek között lesznek feldolgozások is, de nem más zenekaroktól, hanem népdalok és régi zenék. Persze új Kerecsen számok is jönnek.

 

A jövőben is meghatározó lesz tehát az eddigi zenei irány.

 

Keményebb lesz. Mivelhogy már női ének nincs a zenekarban, inkább ilyen rock-metál lesz az irány. A stílus az nagyjából marad, csak keményebb, gitárcentrikusabb lesz.

 

Van olyan együttes, amelyik hatással volt a zenédre?

 

Mindenkinek van. Nem titok, hogy nekem a nagy kedvencem az Iron Maiden, de elég széles palettán mozog nálam ez a példaképes dolog. Bejönnek a régebbi blues dolgok, de a komoly- és a népzene is.

 

Megfigyeltem, hogy évek óta ugyan azon az Ibanezen játszol. Mitől különleges ez a gitár,

azon kívül, hogy a jól szól, mert ezt tudjuk.

 

Ezt még ´97-ben szereztem, még azokban az időkben, amikor nem zenéltem. Itt a hangszerboltban vettem, azzal, hogy jól jön még valamikor. Akkor ez már egy kifutó modell volt, szóval elég jó áron jutottam hozzá. Ibanez Blaser, egy Fender Stratocaster alakú gitár. Próbálgattam ott többet, mindenféle hiper-szuper satus gitárokat, de valahogy a hangja ennek volt a legjobb. Azóta ez van, és nem is óhajtok tőle megválni. Az igazsághoz hozzá tartozik az is, hogy ennek már csak a fája az eredeti. A hangszedőket már kicseréltem, persze Ibanez hangszedők vannak benne, csak jobbak, mint amik eredetileg voltak. A hangolókulcsokat, a bundokat is kicseréltettem rajta, alapvetően a fája maradt meg, mert emiatt jó ez a gitár.  Univerzális gitár, tehát a rocktól, a countryig, a jazzig bármit lehet rajta játszani.

 

A Kerecsen szinte mindent elért, amit helyi szinten el lehet érni. Ad-e ez valami pluszt, könnyebbséget a turnék szervezése terén, esetleg támogat-e titeket valaki?

A zenekart a Jóisten támogatja, más nem nagyon . Tehát mi nem kaptunk soha senkitől ingyen semmit, sőt. Olyan dolog volt például, hogy próbahelyet kerestünk, mert az akkori próbahelyünkről kiraktak bennünket. Én akkor elmentem a városvezetéshez, hogy majd ott megpróbálom, hogy itt ez a Kerecsen zenekar, aki itt-ott-amott öregbítette a város hírnevét… Mondjuk úgy, hogy mikor megmondtam, hogy szeretnénk egy próbatermet a várostól, az illetékes elvtárs úr kiröhögött: „ha-ha-ha, zenekar…, ugyan már…”. Szóval nem, ezt a zenekart nem támogatja senki sem. Nem is baj, jól van ez így, mert nem vagyunk lekötelezve senkinek sem. Ami a fellépéseket illeti: a Kerecsen ugye felvidéki magyar státuszából kiindulva  akárhol nem  tud játszani. Nem nagyon tudnék elképzelni egy Kerecsen koncertet mondjuk Zsolnán (bár sose lehet tudni). Tehát maradnak a déli felvidéki régiók és persze Magyarország.

 

A Kerecsennek elég komoly rajongótábora van errefelé. Van olyan koncert, ami valamilyen szempontból emlékezetes volt?

 

Úgy külön nincs igazából, jók szoktak lenni a koncertjeink. Annyian vannak mindig amennyien, de az azért garantált, hogy aki ott van, az jól érzi magát.

 

Köszönöm szépen, sok sikert a továbbiakban!


 

A fényképeket Dömötör Ede készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://szeljegyzetek.blog.hu/api/trackback/id/tr724326250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása